Misverstand yoga: Je hoeft niet lenig te zijn.

En ontdek waarom ook jij baat kan hebben bij yoga!

Het grootste misverstand over yoga is dat je er heel lenig en fit voor moet zijn.

Hoe vaak ik dit hoor van mensen: “Oh, maar dat kan ik écht niet hoor, ik ben helemaal niet lenig, ik kan niet eens m’n tenen aanraken.

Een deelnemer uit één van de Dru Yoga lessen vertelde me vorige week lachend:

Laatst zei ik nog tegen een vriendin, die als ervaring had dat ze alleen maar op de kop moest staan bij yoga, dat Dru Yoga actieve oefeningen zijn, die je los houden en veel energie geven.

 

Klopt dat: moet je voor yoga heel lenig zijn?

Nee, zeker niet! Maar als je kijkt naar de foto’s in tijdschriften en social media begrijp ik heel goed dat je denk dat yoga een soort gymnastiek is waarvoor je heel lenig, jong en slank voor moet zijn. En dat je allemaal ingewikkelde houdingen moet doen. Niets is minder waar…

Ja maar

En inderdaad… ‘ja maar’ is je grootste saboteur. Als je daar naar luistert, is de kans groot dat je je lichaam op wilskracht forceert óf dat je er niet eens aan begint.
Herkenbaar? En misschien ook herkenbaar hoe je in het dagelijks leven omgaat met wat je denkt te kunnen?

Iedereen kan yoga, echt waar…

Er is een mooie uitspraak dat zolang je ademt je yoga kunt doen. Hoe zou het zijn om te bewegen afgestemd op jouw mogelijkheden? Met aandacht daar waar je bent in plaats van met een eindplaatje bezig te zijn. Je zult waarschijnlijk verrast zijn door wat er dan verandert… in je lijf, je hoofd en hoe jij je voelt.

Laat het perfecte plaatje los

Onze mind is graag bezig met voldoen aan verwachtingen, van anderen en vooral ook van onszelf.
Die perfecte yogafoto’s roepen dat makkelijk op. Maar wist je dat je elke beweging en houding kan aanpassen aan jouw mogelijkheden (en het indien nodig ook op een stoel kan doen!).

‘Ja maar…’ ja, dat vraagt loslaten van het perfecte plaatje en de eisen in jouw hoofd 😉 

Bewust bewegen

Als je bewust beweegt, met aandacht in jouw lichaam, voel je al snel dat dat heel anders is dan op wilskracht vanuit je hoofd.

Er ontstaat bijvoorbeeld meer ruimte en ontspanning in je lichaam als je bewust bent van je adem.
Door gerichte aanspanning wordt je soepeler en sterker, en voorkom je overbelasting van bijvoorbeeld je gewrichten. En dit geldt voor iedereen: fit of futloos, soepel of stijf, sterk of zwak.

Yoga werkt ook door in je dagelijkse leven

Het mooie van yoga is dat je ook buiten de lessen bewuster wordt hoe je met de dingen omgaat. Je merkt bijvoorbeeld sneller spanning op, en gaat anders om met je grenzen. Je kunt weer naar je adem als je merkt dat je aan het malen bent in je hoofd. Je voelt meer grond onder je voeten, en zucht eens lekker door.
Daar hoef je dus geen ingewikkelde houdingen voor te doen.

En die stemmetjes in je hoofd die je vertellen wat je wel of niet kan: je hoeft ze niet te geloven.

In een volgend blog vertel ik meer over de vele effecten van yoga. Zo doen steeds meer topsporters aan yoga, maar ook mensen met rugpijn of gewrichtsklachten.

Ga eens op onderzoek uit om te ontdekken welke yogavorm én docent bij jou past. Volg daarin vooral wat jij fijn vindt en waar jij elke keer graag weer heen gaat.

Of ja, de betreffende deelnemer had haar vriendin ook nog over mij verteld: “dat jij er net als mij en een ander  uitziet: lekker gewoon, geen heel strak lichaam, maar gewoon lekker soepel.”

Wat een compliment!

Heb jij vragen over yoga? Mail me dan, en wie weet maak ik een blog over jouw vraag.

Graag tot weer, Ans

PS: Woon je in de buurt van Zutphen, wees dan welkom om kennis te maken met Dru Yoga:
zachte vloeiende bewegingen (binnen jouw mogelijkheden!) die je lichaam weer lekker soepel maken, je hart openen en je diep laten ontspannen.
Kom gerust kennismaken >>

Laat een reactie achter

Reacties:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu